Tulou to unikatowa forma budownictwa ludowego, powstała w południowo-wschodnich Chinach. Stanowi okrągłe lub kwadratowe budynki, które mogły pomieścić cały klan, liczący nawet kilkaset osób. Tulou były nie tylko domami, ale także jednostkami społecznymi i obronnymi, które żyły w harmonii z otoczeniem. Przyjrzyjmy się więc historii, funkcjom i znaczeniu wyjątkowego budownictwa, a także współczesnym interpretacjom tej tradycji.

Historia i funkcja Tulou

Tradycja budowlana Tulou pozwoliła na zbudowanie blisko czterech tysięcy budowli, jednakże najbardziej znanymi obiektami są te powstałe w południowo-zachodniej części prowincji Fuijan. Fujian Tulou to 48 budynków zbudowanych między XV a XX wiekiem, około 120 kilometrów od Cieśniny Tajwańskiej. Te wyjątkowe budowle nazywane są perłą cywilizacji wschodniej, zespół wpisany jest również na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jako

Exceptional examples of a building tradition and function exemplifying a particular type of communal living and defensive organization in a harmonious relationship with their environment.[1]

Domy, w których mieszkał cały klan, funkcjonowały jako jednostki wiejskie i były znane jako „małe królestwo dla rodziny” lub „tętniące życiem małe miasto”. Ich forma wynika również z potencjalnej funkcji obronnej budynku. Początek tradycji budowlanej Tulou zbiegł się bowiem z czasem wojen ludu Hakka. Charakter obronny nie jest jednak jedynym uzasadnieniem schematu architektonicznego. Najstarszy budynek ma około 600 lat, a najmłodszy zaledwie 30, a więc niezależnie od tła historycznego, tradycja budowlana Tulou była utrzymywana przez stulecia.

Dziedziniec Tulou Fujian, Chiny. ©Michael Freeman

W Tulou w założeniu miał mieszkać wielki klan. W Chinach duża rodzina często mieszkała razem w jednym domu mieszkalnym i dzieliła nieruchomość, ale rzadko zdarzało się mieszkanie w zwartej społeczności setek ludzi. Jest to jednak powszechne w przypadku Fujian Tulou. W He gui Lou, w hrabstwie Nanjing, mieszkało ponad 300 osób, a ponad 600 w okresie największego rozkwitu w Cheng Qi Lou, w hrabstwie Yongding. Największy budynek składał się z 53 mieszkań.

Równocześnie za wielkością grup żyjących w Tulou podąża równość społeczna. Została ona wyrażona w formie architektonicznej budynku, co jest jednak zjawiskiem wyjątkowym dla tego regionu świata. O poczuciu odrębności ludów Hakka świadczy m.in. fakt, że społeczność zakazywała praktyki krępowania stóp.

Znaczenie i interpretacja tulou

Tulou to nie tylko budynki, ale także symbole kultury, historii i tożsamości ludu Hakka. Tulou odzwierciedlają ich filozofię życia, opartą na harmonii, współpracy i solidarności. Budowle te są także przykładem zrównoważonego rozwoju, ponieważ wykorzystują lokalne materiały, takie jak glina, bambus i drewno, oraz dostosowują się do warunków klimatycznych oraz geograficznych [2]. Tulou są także świadectwem bogactwa i różnorodności architektury ludowej w Chinach.

Zazwyczaj hierarchia społeczna jest bardzo czytelna w budynkach wielorodzinnych w Chinach, a pomieszczenia są ściśle rozdysponowane w zależności od pozycji w rodzinie. Zupełnie inaczej sprawa ma się w społeczności ludu Hakka, gdzie lokacja mieszkańców zależała od ich społecznej funkcji, a nie hierarchii o czym pisze Hanmin Huang [3]. Wszelkie obowiązki wobec wspólnych przestrzeni w rodzinach przechodziły z rąk do rąk w cyklach rocznych, miesięcznych, tygodniowych, w zależności od częstotliwości zdarzeń.

Codzienna czynność zamykania bramy, sprzątanie części wspólnych, przygotowania festiwali i obrzędów religijnych, przypadała kolejnym mieszkańcom według harmonogramu. Zakorzeniło to zasadę równości w obrębie grupy zamieszkującej Tulou. W drugiej połowie XX wieku zaczęto losować mieszkania dla nowych mieszkańców, podkreślając tym samym funkcjonowanie idei sprawiedliwości we wspólnocie.

Tulou współcześnie

© Urbanus Architecture & Design

Współcześnie Tulou stają się inspiracją dla nowych projektów architektonicznych, które nawiązują do ich formy, funkcji i znaczenia. Przykładem jest budynek Urbanus Architecture & Design w Shenzhen, który jest współczesnym Tulou dla 220 rodzin. Budynek ma okrągły kształt, z wewnętrznym dziedzińcem i galeriami, które tworzą przestrzenie wspólne dla mieszkańców. Budynek ma także zielony dach, który zapewnia izolację termiczną i akustyczną, a także miejsce do rekreacji i uprawy roślin.

© Urbanus Architecture & Design
© Urbanus Architecture & Design

Tulou nie należy więc wyłącznie do przeszłości, ale także przyszłość architektury i społeczeństwa. Budynki te pokazują, jak można żyć w zgodzie z naturą i innymi ludźmi, tworząc wspólnoty oparte na tradycji i innowacji. Tulou to także wyzwanie dla obecnie pracujących projektantów, którzy muszą znaleźć odpowiedź na potrzeby i oczekiwania współczesnych mieszkańców miast.

Również w Europie powstają koncepcje, które wyglądają jakby wprost czerpały z chińskiej tradycji. Niekoniecznie musi tak być — ludzie na całym świecie myślą podobnie. Forma wewnętrznego, okrągłego dziedzińca daje poczucie bezpieczeństwa we współwłasności.

© Almanakken Kant Arkitekter – Almanakken to metoda i podejście architektoniczne, które ustanawia społeczność, jednocześnie definiując architekturę. Typologia architektoniczna to mikrokosmos, w którym parter łączy krajobraz i społeczność, a górna część – ciągła konstrukcja drewniana – oferuje indywidualne mieszkania o wysokiej jakości przestrzennej.


[1] UNESCO. (2008). Fujian Tulou. World Heritage Convention (WHC) Advisory Body Evaluation Report No.1113. UNESCO World Heritage Centre. http://whc.unesco.org/en/list/1113/

[2] Wang, W., Li, Y., Li, J., & Chen, Y. (2016). Thermal performance analysis and improvement measures of square Tulou buildings, take the instance of Zhenyang Tulou in Nanjiang Village, Yongding China. W 2016 International Conference on Manufacturing Construction and Energy Engineering (MCEE) (s. 1-5). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/mcee-16.2016.1

[3] Huang, H. (2020). The communal nature of Fujian Tulou. W Fujian’s Tulou. A treasure of Chinese traditional civilian residence (s. 1-12). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-3040-1_1

[4] www.urbanus.com.cn. (b.d.). Pobrano 21 listopada 2023 r., z 2

[5] Gehl, J. (2010). Miasta dla ludzi. Wydawnictwo RAM. (Oryginalna praca opublikowana 2010)